انتشار بخارات بنزین از عمدهترین منابع آلودهکننده هوا، از عوامل اقتصادی زیانآور در کشور و دارای اثر در وضعیت ناترازی بنزین است.
بنابراین کنترل و جلوگیری از این تبخیر اهمیت دوچندان پیدا میکند. در ایران اقدامات مربوط به جلوگیری از تبخیر بنزین از سال ۱۳۸۵ و همزمان با پیمان کیوتو شروع شد و اولین مصوبه در این خصوص در سال ۱۳۸۷ تصویب شد که مطابق آن وزارت نفت مکلف شد تا طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) را در همهٔ مسیر انبارش تا مصرف بنزین در کشور اجرا کند.
از علل حرکت کند سالهای اخیر در حوزه پیادهسازی کامل طرح کهاب در زنجیره تولید و مصرف بنزین میتوان ضعف سیستم سرمایهگذاری و تأمین مالی پایدار آن اشاره کرد.
میزان تبخیر بنزین در مخازن و جایگاهها به میزان ۴۵ لیتر به ازای هر ۱۰ هزار لیتر است، میزان مصرف روزانه بنزین کشور به ۱۲۱ میلیون لیتر رسیده؛ با اجرای کامل طرح کهاب صرفهجویی قابل توجهی در مصرف سوخت استان خراسان رضوی و کشور انجام میشود.