نشست تخصصی «تحلیل تعرفههای آب و فاضلاب و ارائه راهکارهای عملیاتی صرفهجویی» به مناسبت هفته صرفهجویی در مصرف آب و با همکاری شرکت آب و فاضلاب مشهد، در خانه همافزایی انرژی و آب استان خراسان رضوی برگزار شد.
در این نشست، سرکار خانم طالبی، مدیر دفتر پیادهسازی و اجرای تعرفه شرکت آب و فاضلاب مشهد، به تشریح و تحلیل ساختار انواع تعرفههای حوزه آب و فاضلاب پرداخت و رویکردهای مختلف در نظام تعرفهگذاری را از منظر مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف آب مورد بررسی قرار داد.
این جلسه با حضور نمایندگانی از مجموعهها و سازمانهای مختلف از جمله برق منطقهای خراسان، آستان قدس رضوی، پالایش گاز شهید هاشمینژاد، دانشگاه صنعتی قوچان، شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، شهرداری مشهد، سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، اتاق اصناف، شرکت آب و فاضلاب مشهد، شرکت گاز استان خراسان رضوی، انجمن مدیران صنایع و سازمان نظام مهندسی برگزار شد.

در این نشست، ضمن بررسی تخصصی انواع تعرفهها و سیستم تعرفهگذاری در بخش آب و فاضلاب، تعرفههای حق انشعاب، تعرفههای آببها و هزینههای خدمات دفع فاضلاب به صورت جزئی و کارشناسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
حاضران در نشست، با تأکید بر شرایط حساس منابع آبی کشور و فشارهای ناشی از خشکسالی، افزایش مصرف و محدودیت منابع، نظام تعرفهگذاری آب و فاضلاب را یکی از ابزارهای مهم در مدیریت تقاضا، ارتقای بهرهوری و ترویج فرهنگ صرفهجویی در بخشهای خانگی، صنعتی و خدماتی دانستند. همچنین بر ضرورت بازنگری هوشمندانه و هدفمند در ساختار تعرفهها، متناسب با الگوی مصرف و سطح بهرهوری مشترکان، تأکید شد.

این نشست تخصصی در نهایت با جمعبندی پیشنهادهای مطرحشده از سوی نمایندگان دستگاهها و سازمانهای حاضر و تأکید بر تداوم گفتوگوهای بینبخشی برای بهبود نظام تعرفهگذاری و تقویت راهکارهای عملیاتی کاهش مصرف آب به کار خود پایان داد.